Een van de meest gestelde vragen in het boek 'Het alternatief' (Evers & Kneyber 2013) en in de laatste onderwijsdebatten is: Wat is goed onderwijs? Een simpele vraag met veelal complexe antwoorden. OOg heeft ook nagedacht over deze vraag - en er vanuit gaande dat scholen als belichaming van een rijke leeromgeving in de toekomst nog steeds bestaan en leraren meer dan alleen maar uitvoerders van opgelegde structuren, protocollen en onderwijsvormen zijn - is ze tot het volgende antwoord gekomen.
Goed onderwijs is....
Een plek waar leerlingen én leraren leren. Waar bestuursleden, directie en ouders leren. Van elkaar, met elkaar, over elkaar. Bij goed onderwijs spreekt iedereen dezelfde taal, de taal van het leren. Geen taal over beleidsvoering of eigenbelang. De term teaching to the test, staat niet in het vocabulaire van deze leergemeenschap. De lerenden leren om het leren en niet om het resultaat. Dat is slechts een gevolg van het leren. Het zal ook blijken dat wanneer men zich meer focust op het leerproces, dit een positieve invloed heeft op de resultaten. In deze leergemeenschap is leren een uitdaging, een inspiratiebron en mogen fouten gemaakt worden. De lerenden zijn zich bewust van de leerstrategieën die ze kunnen toepassen en weten dat ze niet alles kunnen weten. Het doel van het leren is om een zelfstandig individu te creëren die in staat is om kritisch te denken, problemen te analyseren en oplossingen te bedenken zodat het een positieve bijdrage kan leveren aan de complexe wereld om zich heen. Door het dragen van dit innerlijke kompas zal de lerende er zijn hele leven profijt van hebben.
Dit klinkt misschien als een utopie maar het kan! En OOg heef ook wel een idee hoe....
Comments