In een wereld die zo snel verandert, is er vandaag meer te weten dan ooit tevoren. En die uitdaging om elke dag, elke week, elke maand en elk jaar, meer en meer kennis te vergaren zal alleen maar exponentieel toenemen. De zoektocht naar zinvolle kennis is kritisch en nooit eindigend.
Mensen in de continue leermodus worden gesterkt door de zoektocht naar een leven lang leren. Hun zelfvertrouwen, in combinatie met hun nieuwsgierigheid, stelt hen in staat voortdurend naar nieuwe en betere manieren te zoeken. Ze streven altijd naar verbetering, groeien, leren en zichzelf aanpassen en verbeteren. Ze grijpen problemen, situaties, spanningen en conflicten aan als waardevolle leermogelijkheden.
Een groot vraagteken over de mens is dat we bij leermomenten vaak geconfronteerd worden met angst in plaats van met mysterie en verwondering. We verdedigen onze vooroordelen, overtuigingen en opgeslagen kennis, in plaats van dat we het onbekende, het creatieve en het inspirerende uitnodigen. Ergens zeker en gesloten over zijn, daar voelen we ons prettig bij. Ergens onzeker en open over zijn, geeft ons angst.
Ons onderwijssysteem traint leerlingen al op jonge leeftijd om te geloven dat diep leren inhoudt dat ze de waarheid achterhalen, in plaats van dat ze vaardigheden ontwikkelen voor een effectieve en doordachte actie. Ze leren om zekerheid te waarderen in plaats van twijfel, om antwoorden te geven in plaats van vragen te stellen, om te weten welke keuze juist is in plaats van om alternatieven te onderzoeken.
Dit resulteert helaas in volwassenen die tevreden zijn met wat ze al geloven en weten. Hun kinderlijke nieuwsgierigheid is verdwenen. Ze vertonen weinig nederigheid omdat ze geloven dat ze het allemaal al weten. Ze onderzoeken of ontdekken niet de wijsheid van anderen. Ze weten niet hoe en wanneer ze de liefde en lust voor leren kunnen gebruiken. Als gevolg daarvan volgen ze een pad van weinig waarde en minimale kansen.
De wens van Habits of Mind is om creatieve en nieuwsgierige leerlingen te laten opgroeien tot een volwassenheid waarin ze graag willen leren. De nederigheid van weten en toegeven dat we het niet weten - en niet bang zijn om erachter te komen - is de hoogste vorm van denken die we ooit zullen leren.
Comments