maandag 8 juni 2020

Het lego verhaal

Onlangs heb ik tot mijn verrassing het programma Legomasters met veel interesse gevolgd. De prachtige creaties waren zeer indrukwekkend, maar ook de opdrachten waren stuk voor stuk mooie ontwerpen en bevatten interessante leerinterventies. De deelnemers doen mee in het programma als duo’s en om ze te pushen tot een hoger niveau werden er diverse opdrachten bedacht. Ik licht er een aantal hieronder uit. 





De klok

De klok speelde een belangrijke rol. De deelnemers kregen vooraf een x aantal uur tot hun beschikking voor de opdracht. Dit zorgde er niet alleen voor dat ze een realistisch plan konden maken, maar het bracht ook een leuk wedstrijdelement met zich mee.  


Wat kunnen we hiervan leren? Strakke deadlines zorgen dat je heel alert en gedreven bent. 

Doordraaien

Op een gegeven moment was er een opdracht waarbij ze een voertuig moesten bouwen. Halverwege werd de klok ineens stil gezet en moesten de deelnemers tot hun grote schrik verder bouwen met de creatie van hun buren. Ze behielden hun originele opdracht (het bouwen van een toegewezen voertuig) en mochten geen extra legosteentjes meer gebruiken. Zo kregen ze bijvoorbeeld een boot voor hun neus, terwijl dat een trein moest worden. Na deze switch zag je de radertjes op volle toeren draaien. Een pittige uitdaging, met wederom verbluffende resultaten.


Wat kunnen hiervan leren? Het doorgeven van creaties aan een nieuwe team is een leerinterventie die veel gebruikt wordt op de design afdeling van lego land. Wil je nieuwe ideeën opdoen en innovatie stimuleren? Organiseer dan doordraaisessies. 

Steentjes doorgeven

De duo’s waren inmiddels goed op elkaar ingespeeld en werden bij deze opdracht uit elkaar gehaald. De eerste deelnemer moest beginnen met het bouwen van een landdier, de andere deelnemer moest de ruimte verlaten. Bij de wissel kreeg de tweede deelnemer ook nog eens de opdracht om van dezelfde steentjes een zeedier te maken. Dit ging de een beter af dan de ander.  


Wat leren we hiervan? Je kunt het beste gebruik maken van ieders talenten in een team. Daarnaast geeft het opdelen van een team je een beter beeld van de kwaliteiten van een individu. Hoe sterk is het team dan nog?

Binnenstebuiten

Bij een aantal opdrachten werden de deelnemers uitgedaagd om de binnenkant van een voorwerp te maken. Wat gebeurt er in een naaimachine of hoe werkt een broodrooster? Natuurlijk werd dit met veel fantasie uitgewerkt. Zo zorgen kleine kaboutertjes in allerlei kamertjes op draaischijven dat de naaimachine zijn werk kan doen. En in het broodrooster zit een draak verstopt die vuurspuwend het brood roostert. Geweldig!


Wat kunnen we hiervan leren? Dingen vanuit een ander perspectief bekijken levert nieuwe inzichten op en stimuleert het out of the box denken.

De helft

Bij een van de opdrachten kregen de deelnemers de helft van een voorwerp (bijvoorbeeld een gitaar, tractor of tuinkabouter) en die moesten ze vervolgens afbouwen met lego. Ze mochten daar voorbij de realiteit gaan en leuke verhalen erin stoppen.   


Wat kunnen we hiervan leren? Door de helft van een opdracht mee te geven, dwing je deelnemers om heel gericht te kijken, maar geef je ze ook nog speelruimte mee. 

Sandbox

Tot slot was daar nog de vrije opdracht, ‘de zandbak’ waarin er geen opdracht meer gegeven was, maar de deelnemers helemaal vrij gelaten werden om ‘iets’ te gaan bouwen. Het enige wat vaststond, was de beschikbare tijd. En bouwen maar!


Wat kunnen we hiervan leren? De sandbox kan je gebruiken om te zien wat iemand in zijn mars heeft en wat hij doet wanneer hij helemaal vrij is (op misschien een of twee afspraken na). Het geeft tevens een beeld van het proces wat hij doormaakt om tot een heel concreet product of idee te komen en hoe hij daarmee omgaat. 



Side stories

In alle ontwerpen speelden de side stories een belangrijke rol. Naast het grote verhaal, daar waar je oog meteen op valt, werden er allerlei side stories verwerkt in de bouwwerken. Side stories zijn kleine verhalen binnen het grote verhaal die werden uitgebeeld door de minifigures. Zo werden de legopoppetjes gebruikt om kleine grapjes mee te maken, mini cliffhangers te ontvouwen of dingen die eerder geleerd waren weer terug te laten komen.  



Wat kunnen we hiervan leren? Side stories kunnen heel goed ingezet worden voor nudging, framing, inside jokes, relativering, identificering en reflectie. Je kunt subtiele vormen van herkenning inbrengen in je ontwerp om iets bij je deelnemers voor elkaar te krijgen. Ook het verwerken van reflectiemomenten kunnen heel krachtig zijn. 


Wist je trouwens dat het legosteentje een steentje is met een verhaal? Het heeft heel wat moeten doorstaan om te worden zoals we het nu kennen. Er is, net zoals in het programma Legomasters, heel wat creativiteit, precisie en doorzettingsvermogen voor nodig geweest. Hier zie je het hele verhaal