"

vrijdag 18 december 2015

Kinderen opleiden tot succesvolle probleemoplossers

Rinke Huisman is, samen met Tom Witjes, Professional Developer bij Habits of Mind Nederland. Ze is gecertificeerd trainer, volledig toegewijd aan het creëren van draagvlak voor Habits of Mind. Wat Habits of Mind is en wat het belang hiervan is, legt Rinke hieronder uit.

Rinke kwam voor het eerst met het gedachtengoed van Habits of Mind (HoM) in aanraking op de school waar zij vijf jaar heeft gewerkt. Dit intrigeerde haar zo dat zij besloot hier een studie van te maken. 

"Als je niet bewust goede gewoontes vormt, zul je onbewust de slechte vormen."

De oorsprong van Habits of Mind

“De Habits of Mind zijn 16 nauwkeurig beschreven denkgewoontes, door Art Costa en Bena Kallick in het boek ‘Learning and leading with Habits of Mind’. Jarenlang is er onderzoek gedaan naar wat mensen succesvol maakt. Hoe ze hun doelen bereiken en het beste uit zichzelf halen. In deze studie zijn een reeks bepalingen naar voren gekomen die intelligent gedrag bevorderen, op school en in het dagelijksleven. Zo zijn de 16 habits gevormd.

"Wat mij het meest aanspreekt van de Habits of Mind is het tijdloze karakter. Honderd jaar geleden was de kracht van de habits al actueel en over honderd jaar zal dat nog steeds zo zijn. We moeten kinderen niet opleiden voor een baan maar voorbereiden op het leven, zodat ze hun eigen toekomst bouwen. Hoe kun je ze daar het beste op voorbereiden? Ik denk dat er een verschuiving moet plaatsvinden om ze het beste voor te bereiden, zoals Jaime Casap het zei:


Missie

“Je kunt er niet mee beginnen, je bent er al mee bezig” 
“Duurzaamheid zal een steeds belangrijkere rol spelen. Habits of Mind richt zich op meer dan enkel schoolse taken. Problemen van het dagelijks leven en zelfs wereldproblemen komen aan bod. Onze kinderen worden hier later mee geconfronteerd en zullen oplossingen moeten kunnen bieden. Met de habits maken we kinderen bewust van hun denkproces en hun vermogen om problemen op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld met creativiteit, humor, samenwerking of door eens een risico te nemen.

"We vinden het belangrijk dat ieder zich kan verwonderen over de dingen in de omgeving. Ook is nieuwsgierigheid en dankbaarheid van belang. Zo zijn er 16 probleemoplossende tools, waarvan de taal doordacht is en de inhoud samen met kinderen gebouwd wordt. Ze ontwikkelen een innerlijk kompas waarmee ze zelf de regie in handen nemen. Nu en in de toekomst kan juist deze generatie (die zich de HoM eigen heeft gemaakt) bijdragen aan duurzame oplossingen voor complexe problemen. Dat is mijn missie.”

Duurzaam onderwijsgids

“Toen ik het initiatief zag van de duurzaam onderwijsgids hoefde ik niet lang te twijfelen. Dit ga ik steunen! Niet alleen is die behoefte er bij ouders en studenten om een duurzame school te kunnen kiezen, de wereld heeft het ook nodig. Als wij kinderen hier al bewust van kunnen maken, zijn we een stapje dichter bij ons doel. Ik kijk erg uit naar de lancering van de duurzaam onderwijsgids.

Duurzame oplossingen zijn nodig voor bestaande problemen of zoals Einstein het zei:


Tot slot

“Een maand geleden heb ik mijn eerste boekje uitgegeven. Een gedichtenbundel met zestien gedichten (per habit één) en tekeningen. Ik heb hiervoor een aantal keren les gegeven, het is erg bijzonder om te zien hoe kinderen hun eigen interpretatie geven aan de Habits of Mind. Ook Bena Kallick, grondlegger van HoM, weet dit mooi te verwoorden: 

“We are so pleased to have this poetry book published in Dutch—it affirms the importance of building a more thoughtful, global education for our children!” - Bena Kallick  


Mocht je meer willen weten, dan kan je een kijkje nemen op de website: http://www.habitsofmind.nl 

Dit artikel is geplaatst op de website van De Groene Generatie op 17 december 2015