"

donderdag 13 augustus 2015

Schaduw #Blimage NL

Via Frans Droog ging ook ik de uitdaging aan: een onderwijsverhaal schrijven bij een willekeurige foto. Oftewel een blog schrijven bij een image, een blimage. Ik had besloten om zonder vooropgezet plan de uitdaging aan te gaan. Ik zou mij laten verrassen en inspireren door de foto, alles wat er in mij opkwam was goed. De foto die ik kreeg was een plafondventilator, maar wat mij het meest intrigeerde was de schaduw. 

Een seconde nadat ik de foto kreeg schoten er allemaal woorden door mijn hoofd. Associaties die ik met de ventilator had. Ik moest gelijk aan mijn oma denken die in warme dagen toch veel profijt heeft van zo’n ding. De schaduw van de ventilator deed mij denken aan mijn jeugd, hoe ik spelletjes speelde met mijn eigen schaduw of die van een ander. Probeer je eigen schaduw maar eens te pakken te krijgen, dat is best moeilijk! Hij blijft altijd van je wegrennen…en is er toch altijd. Moet ik daar iets achter zoeken? Ik laat het maar even zo. Ook moest ik denken aan een keer dat ik een aardrijkskundeles startte met een foto. Een beeld kan zoveel zeggen, maar daarvoor moet je er wel langer naar kijken. Behalve dat jij als leerkracht weet dat er heel veel in een beeld te vangen is, is het ook belangrijk dat je dit overbrengt op je leerlingen. Zo kan een vraag als: “Wat zie je op de foto?” heel belemmerend zijn. Ten eerste suggereer je dat er maar 1 ding op die foto staat. Ten tweede spreek je maar 1 leerling aan, je spreekt in het enkelvoud. Als je echt wilt uitnodigen tot denken stel je een vraag zo: “Wat zien we allemaal op deze foto?”, een kleine nuance, maar een wereld van verschil.

Terug naar de foto, als je er langer over nadenkt roept die allemaal vragen op. De schaduw bijvoorbeeld. Wat is schaduw eigenlijk en hoe ontstaat het? Bij het raadplegen van Wiki stuit ik op de volgende definitie:

Schaduw ontstaat als het licht van een lichtbron geheel of gedeeltelijk wordt tegengehouden door een object. Een voorwaarde voor het ontstaan van schaduw is aldus dat er een lichtbron en een object aanwezig moeten zijn. Er kan sprake zijn van een natuurlijke lichtbron (bijvoorbeeld de zon) of een kunstmatige lichtbron (bijvoorbeeld een lamp). 
Er moet dus een object aanwezig zijn, check✓: de ventilator. Er moet een lichtbron aanwezig zijn, check✓? Wat zou de lichtbron in deze ruimte zijn en waar bevindt hij zich? De foto blijkt dus ook mysterieus te zijn en dat verwondert mij weer! Ik zie gelijk een rekenles voor me waarbij leerlingen met slagschaduw aan de slag gaan en spelen met het licht. Hoe creëer je een slagschaduw van 10 cm? Laat ze het maar uitvogelen. Maakt het uit hoe krachtig de lichtbron is? Of hoe groot? En stel de leerlingen maar eens een essentiële vraag: “Wat zou er allemaal veranderen als deze foto buiten genomen was?” Of: “Wat zouden redenen kunnen zijn waarom deze foto niet in kleur is?” Tot slot zou ik de leerlingen de opdracht geven om zelf ook een foto te maken van een slagschaduw. Ze moeten daarbij onderbouwen waarom ze die foto zo genomen hebben. Uiteraard kijken we dan met elkaar naar een mooie diashow en verwonderen we ons om de kleinste dingen.