"

dinsdag 22 oktober 2013

Passie als uitgangspunt

Twee jaar geleden heb ik voor de publicatie van het boekje 'Ambachten, timmeren en construeren' een stuk geschreven over Passie in het onderwijs. Ik stelde mijzelf de vraag hoe dit universele begrip (passie, passion, pasiĆ³n) wordt toegepast over de hele wereld. Maar het is vooral een pleidooi geworden om passie als uitgangspunt in het onderwijs en het werkveld van een individu te gebruiken. Wat toevallig (niet dus) ook onderdeel van de visie van OOg is.  

Er zijn mensen die hun werk leuk vinden en mensen die hun werk niet leuk vinden. Er zijn mensen die goed zijn in hun werk en er zijn mensen die slecht zijn in wat ze doen. Maar er zijn ook mensen die werken met passie. Een passie die risico's, beperkingen en het loonstrookje overstijgen.

Hoe is dat voor de mensen in jouw omgeving en in jouw eigen situatie? Ga jij elke dag met plezier naar je werk? Houd jij van je werk? Krijg jij energie van de dingen die je doet?
Als we binnen het onderwijs kijken kan ik gerust zeggen dat veel mensen met plezier naar hun werk gaan en ook weer tevreden naar huis keren. Er is ook een club mensen die gefrustreerd, boos en helemaal niet blij zijn met de huidige positie van onderwijs (en leraren) in de maatschappij. Maar ik vraag mij af hoeveel van het percentage dat gelukkig is met zijn huidige werksituatie dit doet met passie en volle overgave?

Stel je eens voor hoe het is om een biologieles van iemand te krijgen die er zelf maar weinig interesse voor heeft. Saai, misschien boeiend als diegene er nog wat moeite voor heeft gedaan. Maar hoe zal het zijn als je een biologieles krijgt van iemand die echt een natuurmens is. In de les neemt deze persoon je mee naar buiten en vertelt je over de meest bijzondere dingen. Je kan het zien, ruiken, voelen en beleven. Het is zeer waarschijnlijk dat je meer kennis overhoudt aan deze laatste les dan de eerste. Nu hoor ik je al denken, maar daar is toch helemaal geen tijd en geld voor? Dat klopt, niet als jij je moet richten op wel 10 passies tegelijk. Zoals op veel basisscholen nu nog het geval is. Maar het kan ook anders.

Tijdens het project 'Construeren' was werken vanuit je passie een uitgangspunt. Heb je zelf niet de passie of de kennis, dan is er vast wel iemand in jouw omgeving die dat wel heeft. Zo ook bij dit project. De betreffende leerkracht die dit project heeft geleid vindt het leuk om kinderen lekker met hun handen te laten werken. Het plezier spat er dan ook vanaf. Maar voor meer leerrendement zijn er gastdocenten vanuit de kennisomgeving van de school naar binnen gehaald. Deze gastdocenten hebben het mogelijk gemaakt om met echte materialen en gereedschap aan de slag te gaan.

Dit project biedt kinderen de mogelijkheid om te ontdekken waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden of misschien niet leuk vinden. Wanneer ze les krijgen van iemand die vol passie praat over zijn vak, kan dit heel inspirerend zijn. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor ons volwassenen. Het kan zorgen voor veel enthousiasme, motivatie en doorzettingsvermogen wanneer er zelf aan de slag gegaan wordt. Ook de leergierigheid en de eigen inbreng van kinderen was een opvallend resultaat.


Meer lezen over dit project?